Wegański pasztet z soczewicy.



Wiem, że lubicie pasztety i że lubicie również ich przeróżne wariacje - to tak jak ja.
Pasztet nie musi być z mięsa! Warto może by na świątecznym stole obok tradycyjnego pasztetu, znalazł się taki mniej kaloryczny i bez mięsa? Pasztet z soczewicy świetnie się do tego nadaje.
Na blogu znajdziecie już pasztet z lędźwianu oraz pasztet z cieciorki i dyni. Na mój ulubiony z jajek będziecie musieli jeszcze chwileczkę zaczekać, ale obiecuję, że dam Wam na niego przepis jeszcze przed świętami.

Wegański pasztet z soczewicy-składniki



  • 1 szklanka soczewicy brązowej
  • 1 szklanka soczewicy zielonej (można użyć tylko soczewicy w jednym kolorze)
  • 1 kubek ugotowanej kaszy jaglanej
  • 2 dkg ugotowanych grzybów suszonych – nie wylewajcie wody po ich ugotowaniu!
  • 3 łyżki słonecznika
  • 100 ml oleju słonecznikowego - plus kilka łyżek oleju do posmarowania formy
  • 1 duża cebula
  • 1 pietruszka
  • 1 marchewka
  • 1-2 łyżki siemienia lnianego
  • 1 łyżka otrębów do wysypania blaszki (u mnie otręby gryczane)
  • przyprawy: sól, pieprz, 2 -3 liście laurowe, tymianek, majeranek, cząber, mielone ziele angielskie, lubczyk, gałka muszkatołowa, mięta suszona, sól, pieprz do smaku.




Wegański pasztet z soczewicy - wykonanie:


Soczewicę przepłukać, zalać wodą i ugotować do miękkości – każdą z osobna.
Podobnie postąpić z kaszą jaglaną gotując ją do miękkości na wodzie pozostałej z ugotowanych grzybów (w razie potrzeby uzupełnić ją wodą z kranu).
Kasze i soczewicę po ugotowaniu przestudzić.
Słonecznik podprażyć na złoty kolor w piekarniku lub na patelni (uwaga by się nie przypalił).
Pokroić w kostkę cebulę i zetrzeć na tarce o małych oczkach  warzywa.
Przesmażyć cebulę i warzywa na oleju z pokruszonym liściem laurowym i szczyptą mielonego ziela angielskiego na złoty kolor.
Przełożyć wszystkie składniki do blendera i dokładnie zblendować z dodatkiem przypraw.
Po zblendowaniu składników – spróbować masy i ewentualnie raz jeszcze doprawić do smaku wg uznania.
Piekarnik rozgrzać do 200 stopni Celsjusza.
Podłużną blaszkę wyłożyć papierem do pieczenia lub wysmarować olejem i wysypać otrębami. Przełożyć masę i wyrównać wierzch.
Zapiekać przez około 30-45 minut, aż wierzch dobrze się przyrumieni.
Pasztet można podawać na ciepło lub zimno. 

Doskonale smakuje z zimnymi sosami na bazie chrzanu, a receptury na wykonanie takich sosów pojawią się na blogu jeszcze przed świętami, więc zachęcam do obserwowania bloga.




Inspiracją do wykonania tego pasztetu był pasztet z soczewicy blogerki Marty Dymek –Jadłonomii.


Komentarze

  1. Takiego pasztetu jeszcze nie jadłam, ale soczewicę bardzo lubię :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każda soczewica nadaje się na pasztet więc zachęcam do wykonania takiej pyszności.

      Usuń
  2. Uwielbiam takie pasztety, ten z przyjemnoscia zrobie <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja droga, ten jest pyszny, ale jeszcze przed świętami ukaże się na blogu mój ulubiony - jajeczny. To dopiero uczta (przynajmniej dla mnie).

      Usuń
  3. Bardzo ciekawy przepis, takiego pasztetu jeszcze nie jadłam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam soczewicę i pewnie wypróbuję ten przepis na święta :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pasztet z zawartością soczewicy brzmi bardzo ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Z pasztety wyrzuciłabym grzyby (ble!). Poza tym przepis bardzo mi się podoba, lubię takie eksperymenty!

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy nie jadłam soczewicy i nie wiem czy smak takiego pasztetu przypadł by mi do gustu

    OdpowiedzUsuń
  8. U mnie teraz na tapecie pasztet rybny, ale Twój z soczewicy też wygląda obłędnie. U mnie do zrobienia raczej w sezonie zimowym, kiedy to nasi rodzinni wędkarze mają wolne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pasztet rybny brzmi bardzo apetycznie i intrygująco. Bardzo lubię ryby, więc kto wie ... może pasztet rybny zostanie wpisany na listę przysmaków domowych :)???

      Usuń

Prześlij komentarz

Możesz skomentować ten post

Popularne posty z tego bloga

Kiszenie żuru, czyli o tym, jak Dziadek żur kisił

Pierogi z ziemniakami i kapustą kiszoną

Wielkanocna baba cytrynowa