Posty

Surówka wiosenna z jabłka i kiełków lucerny

Obraz
Ta surówka to minimum słów, a maksimum zadowolenia. Trzeba spróbować i już. Powstała z potrzeby serca. W lodówce były kiełki, a na parapecie cebula i jabłka. Padło na jabłka i wybór okazał się trafny. Składniki: 2 jabłka ½ opakowania kiełków lucerny 1 łyżka oliwy ½ soku z cytryny   Przepis: Jabłka dokładnie umyć. Nie obierać ze skórki. Umyte jabłuszka zetrzeć na tarce o grubych oczkach, dodać pozostałe składniki i wymieszać. Surówka jest gotowa do podania i spożycia. Uwaga! Ze względu na delikatność surówki oraz witaminy w niej zawarte należy ją przygotowywać bezpośrednio przed spożyciem. W kiełkach lucerny znajdziecie:     Teraz możesz napić się ze mną wirtualnej kawy, jeśli  masz na to ochotę lub cenisz moją pracę i to, co robię na blogu, oraz na Instagramie jako szkatulkacook i jako bronikowskajoana na Instagramie. Za pomocą aplikacji buycoffee możesz kupić mi kawę, której chętnie się z Tobą napiję i za którą z góry pięknie dziękuję 💗. Jestem uzależnion

Wiosenna sałatka z komosą ryżową (quinoa)

Obraz
  Mam dzisiaj dla Was propozycję nie do odrzucenia. Sałatka z komosy ryżowej (quinoa) z rzodkiewką, zielonym ogórkiem i koperkiem. Niby nic, a zobaczycie jakie dobre. Przepis na tą pyszność dostałam kiedyś od Małgośki z bloga Jedz i Smakuj - ileż tam pyszności! Składniki: 1/2 szklanki komosy ryżowej 1/2 dużego ogórka szklarniowego 1 pęczek rzodkiewki 1/2 cytryny 1-2 łyżek stołowych oleju lnianego lub oliwy z oliwek 1 mały pęczek koperku sól, pieprz do smaku Przepis: Komosę ugotować. Wystudzić. Ogórka zielonego umyć, przekroić na pół. Można obrać ze skórki, ale nie trzeba. Pokroić go w średniej wielkości kosteczkę. Podobnie zrobić z rzodkiewką. Wycisnąć sok z połówki cytryny i polać nim zmieszane nowalijki i komosę ryżową. Umyć, osuszyć i poszatkować koperek na drobno razem z łodyżkami  i dodać do sałatki.  Wystarczy już tylko polać sałatkę olejem lnianym lub oliwą z oliwek, doprawić solą i pieprzem i gotowe. Życzę smacznego! JAK UGOTOWAĆ KOMOSĘ RYŻOWĄ (QUINOA) Przepłukaną komosę um

Focaccia – młodsza siostra pizzy

Obraz
    Dla nas focaccia to taka młodsza siostra pizzy, ale wcale nie traktujemy jej po macoszemu, tylko ma w naszym domu wielu zwolenników, a niektórzy wolą ją bardziej od pizzy. Najbardziej smakuje nam taka zwykła z dwukolorowymi oliwkami, suszonymi oliwkami i ziołami. Składniki: 0,5 kg mąki, 5 dkg drożdży  1/2 szklanki mleka (można zredukować ilość mleka do 1/3 objętości szklanki) około 2-3 łyżki oliwy do ciasta 1 szczypta soli do ciasta woda (tyle by się ciasto dobrze wyrabiało – ok. 1/3 - ½  szklanki) łyżeczka kminku łyżeczka suszonego rozmarynu lub gałązka świeżego 1 szczypta grubej soli na ciasto około 2-3 łyżki oliwy na i pod ciasto Wykonanie:   Drożdże rozrobić z ciepłym mlekiem i łyżką maki w miseczce na rozczyn – czekać aż urośnie. W misie wymieszać mąkę z solą i jeśli dodajecie zioła to z suchymi ziołami. Wyrośnięty rozczyn dodać do mąki. Następnie dodajemy powolutku odrobinę wody, oliwy i wyrabi

Grypa żołądkowo - jelitowa – co jeść i pić by szybciej poprawić samopoczucie

Obraz
Nie samym Covidem człowiek żyje i choruje także na wiele innych dosięgają do inne paskudne chorubska. Ostatnio przez moje miasto przeszła masowa fala zachorowań na paskudną i ścinającą z nóg grypę jelitowo - żołądkową potocznie zwaną jelitówką. Medycy zespół tych dolegliwości nazywają nieżytem żołądkowo-jelitowym. Jest to wirusowe zakażenie układu pokarmowego, któremu towarzyszą biegunka i wymioty, wywołane przez rota-, adeno- i norowirusy. Chorobie często towarzyszy gorączka, bóle brzucha, nudności, brak apetytu i ogólne osłabienie. Do zakażenia rota-wirusami dochodzi zwykle drogą kropelkową lub pokarmową. Właściwa dieta w przebiegu choroby stanowi podstawowy element leczenia i gwarantuje szybki powrót do zdrowia i formy. Właściwe odżywianie w czasie „jelitówki” skróci czas trwania choroby oraz zapobiegnie powstawaniu niedoborów pokarmowych. Zalecenia podstawowe. Najważniejszym elementem postępowania żywieniowego podczas trwania grypy żołądkowo-jelitowej jest praw

Brukselka smażona z patelni

Obraz
Trwa sezon na brukselkę. Mam ją więc i ja 💚 Dzięki mojej instagramowej koleżance Joannie z @vegedobre , która zainspirowała mnie swoim przepisem na brukselkę smażoną na patelni, przygotowałam wariacje na temat jej pysznej brukselki.   Mój przepis zawiera dodatkowo kiszone cytryny, miód, pieprz młotkowany, musztardę, a nawet orzechy włoskie, ale o tym dopiero za chwilę.   PRZEPIS podstawowy pochodzący od Joanny : Na oliwę wrzucamy pokrojoną cebulę i jakieś 350 g brukselki pokrojonej na połówki. Solimy i smażymy na małym ogniu około 15 minut mieszając od czasu do czasu. Jeśli chcecie, żeby była bardziej miękka to proces musi trwać dłużej.  Pod koniec smażenia dodajemy posiekany czosnek.  Wykładamy wszystko na talerz. Posypujemy zieleniną (u mnie pietruszka) i skrapiamy sokiem z cytryny.  Nie zaszkodzi chlusnąć jeszcze świeżej oliwy. Smacznego!      A teraz wariacje na temat głównego przepisu na brukselkę z patelni.   PRZEPIS wariacja I: Przygotować brukselkę wg prze

Ciasto ucierane z owocami.

Obraz
Ciasto ucierane z owocami. Dziecinnie proste ciasto z owocami, do którego przygotowania nie potrzebujecie używać ani wagi, ani miksera. Robi się w 10 minut, piecze w niecałą godzinę, a satysfakcja pozostaje ogromna i zadowolenie. Spróbujecie?  Dajcie znać w komentarzach, jak Wam poszło?  Składniki: 1 kubeczek jogurtu naturalnego (180 g) 3 kubeczki mąki pszennej (typ 450) 1 kubeczek cukru 3/4 kubeczka oleju 1 cukier wanilinowy (16 g) 3 jajka 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia 500 g owoców – u mnie dziś maliny i borówki amerykańskie. Przepis: Uwaga! Wszystkie składniki powinny mieć temperaturę pokojową! Blaszkę wyłożyć papierem do pieczenia. Piekarnik rozgrzać do temperatury 180 stopni Celsjusza.  Do dużej miski wlać jogurt naturalny, a kubek umyć i osuszyć. Posłuży w dalszej części jako miarka. Do miski z jogurtem wsypujemy 3 kubeczki mąki, 1 kubeczek cukru, cukier wanilinowy, dodajemy jajka, proszek do pieczenia i ¾ kubeczka oleju. Nie używając miksera, mieszamy wszystko łyżką do połącz

10 najzdrowszych polskich warzyw i ich zastosowanie

Obraz
    10 najzdrowszych polskich warzyw to: burak, marchew, kapusta, cebula, pietruszka, pomidor, rzepa, brokuły, dynia, jarmuż.   Obecnie wszystkie warzywa są dostępne w naszych sklepach przez cały rok.  Najlepiej jednak spożywać je sezonowo.  Warto zwrócić także uwagę na kraj pochodzenia warzyw.  Staram się jeść polskie warzywa - pochodzące od lokalnych producentów.