poniedziałek, 6 czerwca 2016

Pierogi z serem i miętą (po lubelsku).




Całe życie jadałam właśnie takie pierogi na słodko ... niedawno okazało się, że są to pierogi po lubelsku.
Moja Babcia pochodziła z Galicji i podawała swoim wnukom właśnie takie pierożki. Moja Mama pochodziła z Zagłębia
i swoim dzieciakom robiła właśnie takie pierogi i śmiem wątpić aby recepturę dostała od kogoś z Lubelszczyzny
. Ja jestem ze Śląska (choć Ślązaczką nie jestem), a mieszkam na Lubelszczyźnie i kiedy przystąpiłam do projektu NIEMAPA bardzo zdziwił mnie ten przepis. Okazało się, że całe życie jadałam i teraz również sama robię i podaję w swoim domu właśnie takie pierogi po lubelsku.
Świat się jakoś zmniejszył, mieszają się nie tylko kultury i religie, ale na szczęście też potrawy regionalne.





Tak więc, dziś pierogi po lubelsku od Ślązaczki (z korzeniami  Podkarpacia i Zagłębia). Przepis wśród wielu dań letnich znajdziecie również w Magazynie Aromat (przypomnę tylko, że wydaje go Lubelska Blogosfera Kulinarna, której jestem członkiem).


PIEROGI PO LUBELSKU ... na słodko

Składniki na ciasto:
•    0,5 kg mąki pszennej
•    0,5 szklanki ciepłej wody
•    1 łyżeczka oleju rzepakowego
•    Szczypta soli
 
Składniki na farsz:
•    Ok. 0,5 kg sera białego (półtłustego)
•    10dkg cukru
•    1 żółtko
•    1 łyżka suszonej mięty
 
Wykonanie:
Aby przygotować ciasto należy połączyć mąkę
z wodą z dodatkiem soli i oleju. Wyrobić dokładnie ciasto na pierogi, a następnie odłożyć na chwilę przykrywając lnianą ściereczką aby nie wyschło. W międzyczasie przygotować ser, który należy zmielić w maszynce do mięsa lub rozdrobnić dokładnie widelcem. Do sera dodać żółtko i cukier oraz na końcu miętę i dobrze wszystko wymieszać.
Ciasto rozwałkować i wyciąć z niego szklanką kółka. 



Na kółka z ciasta nałożyć farsz serowy i zlepić dokładnie  brzegi. Tak przygotowane pierogi wrzucić na wrzącą i lekko osoloną wodę. Kiedy pierogi zaczną wypływać na powierzchnię dogotować je przez 3 minuty, a następnie wyjąć łyżką cedzakową.

Dodatkowe uwagi (własna modyfikacja):
  • Do pierogów można dodać 1 łyżkę kaszy manny lub 1 łyżkę budyniu waniliowego – ten zabieg sprawi, że  farsz na pierogi będzie pulchniejszy.
  • Pierogi podajemy ze słodką, gęstą śmietanką z cukrem
    i cynamonem.
  • Miętę suszoną można zastąpić miętą świeżą – w tym celu należy posiekać kilka listków mięty bardzo drobno i dodać je bezpośrednio do farszu.
  • Pierogi można jeść na ciepło i na zimno.


Smacznego
Szkatułka Cook

6 komentarzy:

  1. Świetne nadzienie tych pierogów. Super.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję ... pierogi uniwersalne bo i na Śląsku, i na Podkarpaciu i w Zagłębiu taki sam smak i taki sam skład :)
      Dziękuję za komentarz. Pozdrawiam

      Usuń
    2. smaki mojego dziecinstwa ,wreszcie trafilam na odpowiedni przepis :)

      Usuń
  2. moja rodzina pochodzi z lubelszczyzny ,pamietam ten smak z dziecinstwa jak moja babcia robila wlasnie takie z mieta pyszne pierogi,ja osobiscie nie raz robilam pierogi na slodko ,ale to nie bylo to samo.Wkoncu trafilam na odpowiedni przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajne pierożki, muszą być pyszne :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo Marzena :)
      Nie będę skromna i powiem wprost: tak! Te pierożki są naprawdę pyszne pod warunkiem, że ktoś lubi pierożki na słodko, a dzieci bardzo, bardzo je lubią :)

      Usuń

Bardzo dziękuję, że pozostawili Państwo swój komentarz. Wszelkie uwagi są mile widziane i czytane.
Mam nadzieję,że do zobaczenia :)